Tapahtumarikas 1800-luku

Poimintoja vuosisadan tapahtumista                                             

1809      Sota-aika (Suomen sota).
1810      Kokkolassa 1 607 asukasta.
1820-1840      Kokkolan merenkulun kulta-aikaa, Kokkolan                                                 kauppalaivaston ollessa maan suurimpia.
1828      Kokkolan Sällskapsklubben aloittaa toimintansa. Nyt saavat                             porvarit, varustajat ja kauppiaat paikan  missä pohdiskella                                   elinkeinoelämän kehitystä.
1830      Anders Roos valmistuttaa ainakin yhden laivan Ykspihlajassa.                           Kun telakka perustetaan, hän samalla rakentaa uuden suoran                           tieyhteyden Ykspihlajaan. Telakkarakennus toimii sittemmin                           Gustaf Lithénin  huvilana.
• Kaupungissa asuu 35 kipparia, 455 merimiestä ja 29 kauppiasta.
• Kaupplaivasto on 434 laivan suuruinen.
• Tervan ja pien vienti nousee 30 000 tynnyriin.
• Huomattavin varustaja on Anders Donner joka kunnostautuu Halkokarin kahakassa 1854.
1841      Kauppaa sallitaan maaseudulla, mutta ainoastaan maataloustuotteilla.
1846      William Sneckendahl perustaa ensimmäisen viinanpolttimon Pikiruukille suntinrannalle.
1849     Carl Kankkonen Rödsöstä on Suomen ensimmäinen huviveneiden suunnittelija. 1894 hän rakentaa                     sluupin joka saa koristeikseen kullatut kotkat sivuilleen. Hän purjehtii veneen Helsinkiin myytäväksi,                   mutta 300 hopearuplan tarjous ei tyydytä joten hän jatkaa Pietariin myyden sen siellä 550 ruplalla.                      Hänellä on myös rakneteilla35 jalkaa oleva kajuutallinen purjevene. Se oli rakennettu siten että se                        tarvittaessa voitiin liikuttaa siipipyörin joita voitiin irrottaa.
1854     Krimin sota ulottuu Kaupunkiin ja hillitsee sen kehitystä.
1856     Nahkuri Carl Johan Nyström saa porvarinoikeudet nahkurimestarina.
1857    Anders Donner saa luvan perustaa laivatelakan.
1860    Suomi saa oman rahansa, markan.
1861     Suurin kaupungissa rakennettu laiva, parkkilaiva Pohjola lasketaan vesille.
1864     Yhdyspankki avaa konttorin Kokkolassa.
1865     Puistoravintola valmistuu.
1868     Ammattikuntajärjestelmä lopetetaan mikä vauhdittaa kaupungin ja elinkeinoelämän kehitystä.
1870     Kaupungissa 1 977 asukasta, maalaiskunnassa 4 621.
1873    Gamlakarleby Ångbränneri Kokkolan Höyrypolttimo aloittaa viinanpolton työllistäen vuoden lopulla                13 miestä.
1874    Kauppiaat Carl ja Ernst Forsén ostavat kaupungintillin Närvilän puoleiset tullituvat perustaakseen                       tulitikkutehtaan.
1876     Nordiska Aktiebanken för Handel och Industri avaa agentuurin kaupunkiin.
1877     Kokkolan Säästöpankki perustetaan.
1878     Raatihuoneelta vedetään puhelinlinja hotelli Hietalaan Ykspihlajassa, ilmeisesti maailman pohjoisin                      puhelinyhteys. Alfred Björklund avaa liikkeensä.
1879     Säädös elinkeinovapaudesta astuu voimaan mikä mahdollistaa vapaan kaupankäynnin.
1880      Kaupungin väestö 2 170 josta 85,3% äidinkieleltään ruotsinkielisiä. Lähes 20% työskentelee                                    käsityöläisinä sahoilla, myllyissä, nahkatehtaissa tai käsineitten tai karstojen valmistajina. Loput ovat                  maanviljelijöitä tai työskentelevät kaupungin palveluammateissa.
1884      Ab Otto Rodén aloittaa varustamo- ja laivanselvitys toimintansa.
1885      Viimeinen kisko naulataan Euroopan pohjoisimmalla rautatieosuudella, Seinäjoki – Kokkola. Samaan                   aikaan valtio on rakentanut sivuraiteen ja rautatielaiturin Ykspihlajan satamaan.
1888      Rautatien myötä alkaa Yksplajan teollinen aikakausi.
• 1888 rakentaa öljy yhtiö Nobel ensimmäisen petrolisäiliön.
• 1895 rakentaa Carl Finnilä 100 000 litran petrolisäiliön.
1889      Tankkarin kauan odotettu majakka on valmis. Nyt voidaan turvallisesti purjehtia satamaan myös                           pimeänä vuoden aikana.
1890      Kaupungissa 2 302 asukasta ja maaliskunnassa 5 166.
1891      Kokkola saa puhelinyhteyden Pietarsaareen ja Vaasaan.
1895      Bröderna Friis – Veljekset Friis käynnistää metallivalimon ja konepajan Ykspihlajassa. Laajimmillaan                  yritys työllisti 600 henkilöä.
1896     Anders Leander Hagström aloittaa nahkatehtaan Kokkolassa.
1898     Österbottningenin ensimmäinen numero ilmestyy ja Kokkola lehteä aletaan julkaista.

Vastaa

Your email address will not be published.