Sotakorvaus

Viimeinen höyryveturi toimitetaan Tampereen tehtaalta

SOTAKORVAUKSET 1944-1952
Toisen maailmansodan jälkeen rauhansopimuksessa Suomi määrättiin maksamaan Neuvostoliitolle nykyrahaksi muutettuna sotakorvauksia noin 4,5 miljardia euroa (2012).

Toimitetut määrät olivat niin suuria, että esimerkiksi 15 telakalla rakennetuista yli 500 laivasta olisi muodostunut yli 30 kilometriä pitkä yhtenäinen laivajono ja rautatiekuljetuksiin tarvittiin yhteensä 345 000 junavaunua.
Esimerkkinä eräistä luovutetuista sotakorvaustuotteista:
• 535 erilaista alusta
• 52500 sähkömoottoria
• 1140 muuntaja-asemaa
• 30 täydellistä tehdaslaitosta voima-asemineen
Sotakorvaustavaran tuotantoa valvoivat neuvostoliittolaiset tarkastajat, jotka huolehtivat tavaran laadusta.
Menojen kattamiseksi oli myös säädettävä uusia veroja.
Mitä olisi tapahtunut ellei Suomi olisi pystynyt maksamaan?
Sotakorvaus perustui neljän valtion perustaman sotaoikeuden komitean päätökseen.
– Usa:n, Britannian, Ranskan ja Neuvostoliiton pakottamina.
Suomelle annettiin takaraja maksuajalle. Jos Suomi ei olisi suostunut, Neuvostoliitto olisi miehittänyt Suomen kokonaan vuonna 1956, kaikkien näitten maitten luvalla.

Viimeinen sotakorvausjuna ohitti Vainikkalan raja-aseman 18. syyskuuta 1952.

 

Vastaa

Your email address will not be published.