Laivanrakennuksen aikakausi

Laivanrakennus 1700-luvulla Kuva: Meller

Laivanrakennus ja varustamotoiminta kehittyi vauhdilla 1700-luvulla.
Laivanrakennus keskittyi samoille seuduille kuin tervakauppakin ja Kokkolasta oli tullut merkittävä merenkulku- ja laivanrakennuspaikka. Laivanveistämöitä oli mm. Kaustarinlahdella, Mustakarilla ja Soldatskärissä. Aluksi purjehdittiin vain Turkuun ja Tukholmaan kunnes Kokkola sai tapulioikeudet ja sai harjoittaa ulkomaankauppaa. Laivat olivat 1700-luvun jälkipuoliskolla arvoltaan lähes tervanveroinen vientituote.

Laivarakennukseen tarvittavat sivutuotteet kehittyivät ja sitä kautta syntyi uusia yrityksiä. Tervaa, purjekankaita, köydenpudontaa jne. Alueemme laivanveistäjät kehittivät samalla innolla tuotteitaan kuten tämänkin päivän veneentekijät.
Laivanvarustajat ja -rakentajat olivat usein yrittäjiä ja työnjohtajia joille kuului hankkia raaka-aineita, valvoa töitä, järjestää purjekankaitten kudonnan sekä valvoa purjeitten ompelua, tilata takilat köydenpunojalta, käydä telakoilla ja markkinapaikoilla. – Jatkuvaa menoa kuten tämänkin päivän toimijoill

Vastaa

Your email address will not be published.