SOSIAALINEN KYVYKKYYS
Kokkolalaiset yrittäjät ja kauppiaat ovat olleet liikkuvaa väkeä. Avoimella luonteellaan ja elämänmyönteisellä huumorilla heillä on ollut helppoa ”päästä juttuun” ihmisten kanssa. Asennoituminen on luonteen mukaisesti ollut rehellistä, avointa ja ennen kaikkea nöyrän tasavertaista. Tämä on avannut mahdollisuuden luottamuksellisiin ystävyys- ja kauppasuhteisiin joidenka varassa monet yritykset ovat kasvaneet ja vaurastuneet. Tästä on kehittynyt vainu olla ”oikeassa paikassa oikeaan aikaan”.
Usein toistettu kokkolalainen taru kertoo että kun Kolumbus tuli Amerikkaan, vastassa oli Kokkolalainen turkiskauppias joka kysyi. ”Ostatko turkiksia”
Toinen ilmiö liittyy siihen että teollisuusmiehet ja kauppiaat olivat seurallisia ihmisiä ja viihdyttäjiä, olihan kaupunkiin perustettu tällä hetkelläkin edelleen toimiva Suomen vanhin seura Sälskapsklubben. Vilkas teollinen ja kaupallinen toiminta, varsinkin toimialakeskittymät kuten nahka ja vaatetus, veti raaka-aine- ja konetoimittajia puoleensa. Seurustelun lomassa alueelle siirtyi valtavasti hiljaista tietoa markkina- ja kilpailijatietojen ja juorujen muodossa. Tätä osattiin sitten hyödyntää omassa yritystoiminnassa.
Tämän hiljaisen tiedon merkitystä sopiikin nyt pohtia kun olemme jäämässä yhä enemmän tämän tietovirran sivuun, tietovirran joka yhä enemmän virtaa Kaukoidän suuntaan. – Henrik Huhta –